11/9

Jag tänkte jag skulle göra lite som många andra och fundera över vad jag gjorde den här dagen för 6 år sen. Jag vet att jag kom hem från skolan och hörde på radion att ett plan flugit in i World Trade Center.. Tänkte att det var ett rätt luddigt skämt och att det borde finnas annat att skoja om.. Sen flög ett plan in i det andra huset och jag kom fram till att det kanske inte var ett skämt trots allt.. Slog på tv:n och fick se med egna ögon om och om igen hur det smällde och folk sprang överallt på gatorna och nog det värsta av allt människor som hoppade från fönstren. Jag såg aldrig men man hörde när de landade.. Fatta paniken lix.. =S Jag ringde till mamma på jobbet och berättade vad som hänt och skickade sms till en viss annan som även han såg på tv.. Sen kraschade det plan på åkrar och i Pentagon och man undrar i sitt stilla sinne vem fan är det som är så störd i huvudet att han gör så här!?!?!? Inte för att jag gillar USA men så illa är det inte så jag skulle få för mej att döda flera tusen eller ens en person...

Förra året såg jag filmen Fahrenheit 9/11 (heter den va?) av Michael Moore. En av de få amerikaner som verkar ha något innanför pannbenet. Bush ordnade flyg ut ur landet åt Bin Ladens släktingar, åt middag med dem, var det ens Usama som låg bakom det här eller var det den amerikanska regeringen? Bush sitter lugnt och stilla kvar i det klassrum han var i när han fick beskedet om terrorattacken. Åker till någon ranch han äger mitt i ingenstans och spelar golf när det blir för mycket. Ingen i regeringen ville ha sina barn i armén men skickade gärna iväg arbetslösa latinamerikaner till Europa.. De jagade en man i bergen i Afghanistan när det fanns tecken på att han var någon annanstans.. Helt plötsligt börjar dom kriga mot Irak och Saddam Hussein (inte för jag gillade honom heller men hallå!?). Sen fifflas det lite med röstningen så att Bush kan sitta 4 år till fast typ ingen vill ha han där.
Enligt min mening har USA drabbats av ett storhetsvansinne värre än värst.. Dom har utsett sej själva till något slags vi ska rädda hela världen land. Vad som än händer och vart så ska dom vara där och lägga sej i och gärna starta ett krig eller 2... Dom som inte ens kan bidra med att minska koldioxid utsläppen för de inte vill rucka på sin "American lifestyle". American lifestyle my ass dom är bara en hög feta människor som inte vet vad som är upp och ner på kartan eller varför huvudstaden heter Washington. Inte heller kan dom skilja på Sverige och Schweiz eller tala om vad grannlandet i söder heter. Du måste skriva en varningstext att du inte kan torka katten i mikrovågsugnen och du kan stämma folk för att autopilotknappen på husbilen inte var samma sak som att du kunde lämna ratten och gå och koka lite kaffe utan att köra av vägen. Dom är proppfulla med sina moralkakor, religiösa fanatiker och vet allt om hur man uppför sej. Det är därför det är helt ok att äga vapen utan licens i vissa delar av Alabama men gud nåde dej om du skulle dricka sprit på öppen gata! Typ en gång om året kommer det någon felbyggd unge med pappas hagelgevär och mejar ner halva skolan. Annars kan man slå sej ihop med någon f.d. militär och skjuta folk på öppen gata från bagageutrymmet på en bil. Går du inte i kyrkan varje söndag blir du fördömd av Djävulen och du väntar med att förlora oskulden till du gifter dej (Ja säger alla och radar upp bilarna i något skogsparti och sätter på vem fan som helst). Snuskigt rika ungar ska ha värre sweet sixteen party än föregående födelsedagsbarn och bryter ihop om dom inte får en Land Rover eller Mercedes SUV and what not i present.. Vad nu en liten skitunge ska med en sån stor bil till.. För att få dina fifteen minutes of fame är du med i Ricki Lake för att din kompis satt på din pojkvän och senare även din pappa och din bror.. Medans du står där och härjar kommer det visst fram att du inte var ett dugg bättre för du har också legat med din kompis pojkvän plus hennes syster.. Det gäller ju att vädra sina problem för alla som orkar titta.

NEJ till 95 % gillar jag inte USA. Och JA det må så vara att jag är fruktansvärt full av fördomar. MEN jag är inte sämre än att jag kan ändra mej. Kan någon bevisa motsatsen så är jag helt med på att ändra mej. Inga problem alls. Och jag vet att det finns vettiga människor där med fast det är inte de som märks mest... De flesta är väl nöjda med att leva sitt liv utan att behöva skylta med det till alla andra. Jag tycker även att dom verkar ha fin natur och det finns ställen där som jag absolut kan tänka mej att åka till.. Det finns även bra musik och bra filmer som kommer därifrån.  Men aldrig i mitt liv att jag skulle palla att bo där en längre tid. No way in hell! Jag är även medveten om att Sverige och svenskar inte är perfekta men jag gillar det här stället och dom flesta har åtminstone lite koll på läget.

Nu ska jag äta lite mat.. Bajs! =P

Tell me about it

Om du har något på hjärtat:

Ett litet namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv nåt nu då!:

Trackback
RSS 2.0